Anne Hald Jensen møder finske Sonja Pekkola i første runde

Anne Hald Jensen blog: På aktiv ferie

Anne Hald Jensen har holdt aktiv ferie.

At kunne slappe af og koble fra er for mig en stor del af det at være badmintonspiller, og en vigtig brik i puslespillet for at kunne præstere. For mig er ferie en nødvendig belønning efter endt, hårdt og målrettet arbejde i en længere periode, hvis jeg skal være i stand til at yde i træningslokalet hver eneste dag, og ikke mindst, når jeg står på de grønne måtter rundt om i verden til turneringer.

Men ferie er ikke nødvendigvis en uge på et luksushotel ved Middelhavet i stegende sol, eller en storbyferie til New York. Jeg vil meget hellere på opdagelse på egen hånd væk fra civilisationen. Det  er indtil videre både blevet til en vandretur til Machu Picchu i Peru, en tur til toppen af Kilimanjaro i Tanzania og et utal af ture til Norge, hvor min yndlingstur, og Norges mest berømte vandrerute, går over Besseggen. Og i år er ingen undtagelse. Jeg er netop hjemvendt fra endnu en tur til Norge, som lig med alle de andre, ikke stod på afslapning, men dog helt fantastisk vejr, som jo ikke ligefrem kendetegner de skandinaviske somre.

Torsdag morgen kl. 02:00 var bilen fyldt med telt, soveposer, dåsemad, fiskeudstyr og kun de absolut mest nødvendige ting, for at overnatte og nyde 5 dage i de norske fjelde. Turen gik i første omgang til Frederikshavn, og senere med færgen til Gøteborg, inden vi måtte køre de resterende ca. 200 km til den svensk-norske grænse, hvor en tolder syntes, at det var vældig morsomt, at to unge danskere ville på telttur til Norge og ikke på en charterferie til de Canariske Øer eller noget andet i den stil.

Da vi om sider nåede den lille norske provinsby Mysen med godt 5.000 indbyggede havde vi nu en 10 km lang gåtur foran os, for at komme ind i den skov, hvor jeg har tilbragt et hav af sommerferier, og hvor jeg føler, at jeg har min lille oase. Et sted, hvor hverken 3G, eller sågar forbindelse til telefoner er til at drive op, hvis man ikke ønsker at kravle højt op på en fjeldtop. Dette i kombination med en naturlig stilhed og frihed lader mine batterier op, så jeg kan gå i krig med badmintontræningen igen, når jeg vender tilbage til hverdagen.

Jeg bliver tit spurgt om, hvad jeg dog får dagene til at gå med så lang fra alfarvej. Jeg synes dog ikke, at jeg har et ledigt øjeblik. Min erfaring fortæller og bekræfter mig altid i, at når man sover i telt, står man op med fuglene. Så snart fuglene begynder at kvidre, får man ikke lukket et øje igen, og det samme var gældende denne gang. Da vi hverken havde en bruser med rindende vand til rådighed, eller et lille komfur, hvor man evt. kunne varme vand til bad, var eneste anden mulighed at springe i den nærmeste sø, hvor vandet bestemt ikke har været mere end 12-13 grader. Det var et forfærdelig gys at komme under vandet, men så straks jeg kom op på land igen, følte jeg mig nærmest som født på ny. Det var en fantastisk følelse. Derudover stod dagene på lange vandreture fra sø til sø i håb om at fange dagen aftensmad i form af fisk, så dåsemad ikke var eneste ret på menukortet, men det blev desværre ikke til så meget andet end 3 snoldede ørreder, og nogle aborrer, så dåsemaden kom vi ikke udenom.

Lidt atypisk var vi dette år velsignet med et fantastisk vejr, som vi naturligvis måtte nyde fuldt udbytte af. Vi tilbragte nemlig en hel dag fra start til slut i en lille kano, hvor vi blot sejlede fra den ene ende af en stor sø til den anden, og nød vejret og stilheden og naturligvis hinandens selskab, for man kan føle sig lidt ensom, når man ikke møder et eneste menneske i 5 dage. Men tiden gik som altid stærkt og inden længe var tiden inde til at få teltet under armen og afsted mod den parkerede bil 10 km derfra. Jeg føler det altid lidt vedmodigt, at skulle forlade et sted, der betyder så meget for mig, som lige netop dette sted gør, men jeg overbeviser altid mig selv om, at for at kunne sige ”goddag” til Norge endnu engang og nyde at være tilbage, bliver jeg nødt til også at sige ”farvel”.

Læs også

Lithuanian International: Anne Hald gik til tops

I Kaunas gik abc Aalborg-spilleren Anne Hald helt til tops, da hun sikrede sig titlen …