Har du ondt? – så gør noget ved det

Oplever du smerte, bør du ikke bare smide dig på sofaen og vente på, at smerten forsvinder. Her er det bedre at komme i gang – også selv om det gør lidt ondt.

Hvad end vi oplever smerte, fordi vi er kommet galt af sted eller fordi det er leddene, der plager, er der ofte god grund til at bekæmpe smerterne med aktiviteter frem for bare at smide sig på sofaen. Mange mennesker er af den opfattelse, at vi bør tage det helt med og være inaktive, når vi skal komme os over smerterne, men det er ikke altid den bedste måde at gribe pinslerne an på, mener fysioterapeut Pia Koch fra Fysioterapeuterne i Esbjerg.

perskindol content banner”Det er vigtigt at skelne mellem smerter forårsaget af overbelastningsskader og øvrige smerter som bl.a. hold i ryggen, forstuvninger, osv. Har du fået en overbelastningsskade i f.eks. knæ, hofte eller albue, bør du ikke fortsætte den aktivitet, der har givet dig overbelastningen, da du i så fald kan forværre skaden og den medførende smerte. Her skal du finde alternativer. Har du til gengæld ondt i ryggen, er det vigtigt at du bevæger dig – også selv om det gør lidt ondt, da det hjælper dig til at komme hurtigere ud af smerten. Er du stadig i smerte efter et par uger, bør du dog få professionel hjælp,” forklarer Pia Koch.

Så vigtigt er det at lindre smerterne
I nogle tilfælde kan smerten fylde så meget, at det kan føles uudholdeligt at bevæge sig, så her er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at lindre smerterne, så vi kan komme i gang.

”Hvis smerten fylder for meget, anbefaler jeg altid, at man prøver at dulme smerten. Enten med håndkøbsmedicin i form af piller eller med en antiinflammatorisk gel, afhængig af hvor smerten sidder. Sidder smerten f.eks. ved knæ, nakke, og albue, er det genialt at bruge en gel, der virker smertelindrende, således du ikke påvirker hele kroppen med piller,” siger Pia Koch.

Umiddelbart skulle man tro, at det blot handler om at komme ud af smerterne, men der er faktisk meget mere på spil end smerten selv, når man taler om smertelindring.

”Hvis du har store smerter, vil du helt naturligt prøve at kompensere, når du bevæger dig, og det kan betyde, at du faktisk forværrer skaden, fordi den kommer til at brede sig til andre dele af kroppen. Har du en forstuvet ankel eller ondt i knæet, kan du ende med at få ondt i ryggen, hvis du bevæger dig forkert. Derfor er det vigtigt, at du kan bevæge dig så smertefrit som muligt, således at du ikke kompenserer,” forklarer Pia Koch og tilføjer:

”Hvis ikke du sørger for at bevæge dig, når du prøver at komme dig over en skade, kan du risikere at processen forlænges. Derfor er det bare med at holde gang i kroppen.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.