OBK-formand Henrik Kryger og salgs- og marketingsdirektør Rasmus Skousen fra RSL Europa (th.) med den nye klub-polo. Foto @OdenseBadmintonklub

Rasmus Skousen er en af mændene bag RSL-succesen: Vi har været gode til at opdyrke nye markeder

Rasmus Skousen, som er salgs- og marketingsdirektør verdens ledende fjerboldsproducent RSL Europe, fortæller her om vejen dertil og om udfordringerne på området.

RSL er især kendt for at producere nogle fjerbolde med lang holdbarhed. Deres førende model RSL Classic har desuden mange gange fået prisen som “bedst i test”, og de anvendes i mange internationale turneringer. Foruden fjerbolde laver de også beklædning og er i de senere år ligeledes begyndt at lave ketchere, præmier og andet badmintonudstyr. En af dem, der er i spidsen for RSL, er salgs- og marketingsdirekør Rasmus Skousen. Han har taget vejen dertil ved langsomt at arbejde sig op inden for området:

– Jeg startede i år 2000 i noget, der hedder Ketshop i Odense, som er en ketcherbutik. Derefter drev jeg min egen i Kolding og flere andre steder. I længden var jeg ikke træt af det, men havde nu prøvet meget inden for området. Der var derfor ikke et decideret ønske om at komme videre, men det passede mig godt, at jeg i 2006 fik tilbudt et job i en slagsstilling hos RSL.

Han fortsætter:

– På det tidspunkt var de også nogle af vores gode leverandører, som jeg kendte godt, hvorfor det ydermere var oplagt at tage skridtet til dem. Jeg har været der lige siden og har i den tid taget mig af vores daglige drift. Vi sidder i dag seks mand i Odense og har et lager i Holstebro. Vi har her salgsansvar for Danmark og Europa.

Nye og nære markeder har givet stor vækst

Skousen blev salgs- og marketingsdirektør for fire måneder siden. Før det var han salg- og marketingschef. Det er dog mest i forhold til udlandet, at denne titel har en betydning:

– Der er ikke den store forskel i at have den nye titel. Det betyder dog, at jeg er tegningsberettiget og derfor kan træffe nogle store beslutninger. Desuden giver det, at jeg nu har denne titel på visitkortet, noget i forhold til især udlandet. Jeg har dog en del mere rejseaktivitet nu, da vi blandt andet ekspanderer mere i Europa i specielt de mindre lande.

Det er da også gået strygende, især siden 2012. Forklaringen er, at man grundet den øgede konkurrence i Danmark, er begyndt at søge alternative eksportmarkeder:

– Vi er er vækstet 300 procent i de sidste 6 år. Det skyldes, at vi har godt fat i Danmark, hvor der imidlertid er hårdere og hårdere konkurrence. Derfor er den store vækst sket på vores eksportmarkeder, specielt på de nære, som er Tyskland, Holland Belgien og Frankrig. Det var første step i vores ekspansion. Nu er vi så nået længere ud til f.eks. Ukraine, Norge og andre mindre badmintonlande. Vi ser et stort potentiale i disse uopdyrkede lande. I Danmark er der nemlig en nedadgående kurve, da der er flere leverandører, som jo giver større konkurrence.

I morgen kan du bl.a. læse om samarbejdet mellem nogle af RSL´s andre samarbejdspartnere såsom Badminton Danmark.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.