Sådan holder du dig i form med badminton

Der har længe været videnskabelig evidens for at hævde, at motion er sundt. Men nu viser nyere forskning, at ketsjersport såsom badminton er ekstremt sundt og faktisk kan være med til at forlænge dit liv betragteligt. 

Hvis du ønsker at blive gammel, skal du sørge for at dyrke en ketsjersport, så simpelt lyder konklusionen fra et internationalt forskerhold. Sportsgrene med ketsjer viser sig at kunne forlænge livet mere end sportsgrene som cykling, løb og fodbold. Så hvis du drømmer om at kunne fejre et skarpt aldershjørne på 80 år eller 90 år, bør du spille enten badminton, tennis eller squash.

Tallene var ikke til at tage fejl af, da en forskergruppe undersøgte forskellen på de befolkningsgrupper, som ikke dyrkede nogle former for sport  med den gruppe, der dyrkede ketsjersport. Der viste sig en markant forskel på, hvor stor risikoen var for at dø for tidligt, når man sammenlignede dem.

De personer, der dyrkede ketsjersport, havde 47 % lavere risiko for at dø henover en periode på 14 år, hvis man sammenlignede med de inaktive. Cykling ratede også positiv, men ikke nær så meget som badminton, tennis og squash. Dem, der cyklede til hverdag, havde 15 % lavere risiko for at dø tidligt.

Flere og flere uafhængige forskningsresultater peger på, at vi alle bør være i god form. Vi bør sørge for at holde vores kroppe sunde og motionere, også selvom vi arbejdsmæssigt mest bruger hjernen med jobs som digitale programmører eller måske endda lever af at spille poker. Forskere er slet ikke i tvivl om, at koncentrationsevnen bliver styrket af at holde kroppen i god form. Ligesom livet også forlænges for dem, der sørger for at dyrke sport regelmæssigt.

Men konklusionen i undersøgelsen er banebrydende på den måde, at den viser, at motion er essentielt for et langt liv, men at det faktisk også er afgørende hvilken form for sport, du vælger at kaste din kærlighed over. Det er vigtigt for din sundhed at kombinere udholdenhed og intervaltræning. Det ser ud til at være opskriften på et langt og sundt liv.

”Vores studie indikerer, at det ikke kun er hvor meget og hvor ofte, du dyrker sport, der er afgørende, men også hvilken type sport, du dyrker,” forklarer lektor Emmanuel Stamatakis fra University of Sydney om resultatet.

Udover badminton og ketsjersport, så viste undersøgelsen også, at svømning var en effektiv sportsgren, når det kom til at øge de naturlige betingelser for et langt liv. Forskerne kunne overraskende nok ikke måle nogen større effekt af hverken løb eller fodbold.

Badminton holder din krop ung

Badminton er altså med til at holde din krop sund og ikke mindst ung. Det skyldes helt grundlæggende den måde, vi bruger musklerne på, når vi spiller badminton. Ketsjersport udfordrer udøvernes udholdenhed, fordi spillet typisk svinger i intensitet.

Samtidig er der ingen grund til at frygte for skader i sporten. Flere undersøgelser peger på, at sportsgrenen er mindre hård for ældre mennesker, og derfor er det en oplagt sportsgren at kaste sig over som ældre.

Forskere har fundet ud af, at muskler arbejder sammen via nervesystemet, så hvis en muskel i kroppen er træt eller svækket, så vil en anden træde til og gøre arbejdet. (Kilde: Wikimedia, License: CCO, Foto: Jeremykemp)

Hvis skaden skulle ske, er forskere blevet langt bedre til at forstå skader. Nyere forskningsresultater peger på, at muskler er forbundet via nervesystemet, og det viser sig at være langt mere end tidligere antaget. Danske forskere fra Aalborg Universitet har for nyligt gjort den banebrydende opdagelse, at muskler kan overtage hinandens funktioner. Det kan forklare, hvorfor skadede eliteudøvere for eksempel er i stand til at cykle med et skadet kraveben eller håndboldspillere, der kan spille med en skade i baglåret.

Hvis kroppen har ømme muskler, så vil andre muskler erstatte deres funktion.

Tab dig og få muskler på samme tid

Hvis du ikke er vant til at træne, så kan det godt være hårdt at komme i gang. Hvis du både drømmer om at forlænge levetiden, opbygge mere muskelmasse, men også tabe dig, så er det faktisk muligt at kombinere det hele.

Men det kan være hensigtsmæssigt at supplere med noget vægttræning, forklarer lektor, ph.d., Mette Hansen, Institut for Folkesundhed, Idræt, Aarhus Universitet til DR.dk.

Det er en vanskelig kunst at tabe sig og opbygge muskelmasse på samme tid, men det kan lade sig gøre med den rigtige strategi. Det handler om, at reducere den energimængde du indtager, men kun minimalt og så sørge for at træne samtidigt. (Kilde: Pixabay, License: CCO, Fotograf: 5132824)

Det er dog nogle forholdsregler, du bør tage, hvis du både vil opbygge muskler og tabe dig samtidigt, og det handler om, at du ikke laver et for stort kalorieunderskud. Hvis det er fedt, du vil tabe, så bør du:

  • Styrketræne.
  • Indtage lidt mindre kalorier end normalt anbefalet (Du kan skære 100 g brød væk om dagen).
  • Spise flere proteinrige fødevarer.
  • Spise proteinrigt før og efter træning. Drik eksempelvis et glas mælk eller en portion sukkerfri yoghurt.
  • Spis proteinrig morgenmad. Det kan være mælk, yoghurt, æg, ost, kødpålæg eller havregryn.

Opskriften, som Mette Hansen her har delt, er en sikker strategi, hvis du gerne vil tabe fedt og ikke muskelmasse. Det er dog ikke verdens hurtigste kur. Du skal regne med at tabe omkring 1 kg fedt per måned. Til gengæld kan du regne med, at der bliver rigeligt med ressourcer i kroppen til at opbygge din muskelmasse. Hvis du reducerer dit energiindtag mere end det anbefalede, så vil du tabe dig hurtigere, men det vil ikke være fedt, du smider, men derimod den muskelmasse, som du ønsker at opbygge.

 

Læs også

Finne-Ipsen om bundbrag: Det er virkelig en 50/50-kamp

Julie-Finne Ipsen fortæller her om Værløses spændende kamp mod Gentofte i aften og om den …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.