Pressemeddelelse fra Aarhus AB, Højbjerg, Skovbakken, Viby.

I anledning af valgene på det kommende årsmøde i Badminton Danmark vil de fire største aarhusianske badmintonklubber udtale flg.:

For flere år siden var klubberne med til at pege på René Toft som Badminton Danmarks nye formand. Dengang var valget nødvendigt, fordi vi gerne så, at nye kræfter og nye øjne fik lederskabet for badmintonforbundet. Det valg har vi aldrig fortrudt. René Toft har gjort et kæmpe arbejde for at sikre en positiv udvikling for badmintonsporten i Danmark. Det lange seje træk, som har været Renés kendetegn i alle de år, han har siddet i hovedbestyrelsen, vil vi gerne takke ham for. Ved sin tiltrædelse sagde René dengang, at han kun var en overgangsfigur. Overgangen har nu varet i så mange år, at endnu en fornyelse er på sin plads.

Formand i Højbjerg, Michael Locht udtaler: ​“Vi trænger til fornyelse i toppen af dansk badminton. René Toft var en fornyer, da han kom til. Nu ser vi frem til endnu en fornyelse specielt i dialogen med klubberne. Med Tore Vilhelmsen i spidsen – godt flankeret af Carsten Werge og Torben Pedersen – bliver der sendt et tiltrængt signal til alle om forandring.

Formand for Aarhus AB, Jan Dam Poulsen, supplerer: ​“Vi ser frem til en fornyelse, som kan bringe badmintonsporten videre på “ryggen” af den succes flere af vores bedste spillere pt. har.”

Badmintonsporten har det bedre i Danmark. Det er der flere grunde til. En af dem er, at sporten qua nogle store profiler har fået endnu mere opmærksomhed i medierne. En anden er, at Badminton Danmark og DGI-badminton har udviklet et forbilledligt samarbejde, der har sikret, at dem, der gerne vil spille badminton i en af de mange velfungerende klubber, ikke længere behøver at skulle vælge mellem to forskellige hovedorganisationer. Danmark er for lille et land til at skulle konkurrere om de samme medlemmer. Med det nye samarbejde er alle badmintonklubber i hele Danmark repræsenteret i både BD og DGI. Det er flot.

Når det er sagt – med respekt – har klubberne også især i de sidste par år oplevet, at BD’s hovedbestyrelse har taget nogle beslutninger, hvor vi tænker, at det mantra forbundet slår sig op på, “klubberne i centrum”, har lydt lidt som et ekko fra en skåltale sagt ved sammenkomster, hvor vi ikke har været inviteret med. Det vil vi gerne se blive rettet op på. Derfor tror vi, at en ny ledelse i Badminton Danmark ikke blot skal være en ny formand, men også en ny start for en formand, der gerne vil forandre, nytænke og udvikle på det tætte samarbejde, der skal være mellem klubberne og hovedbestyrelsen.

Klubberne ser derfor gerne, at nye kræfter kommer ind i hovedbestyrelsen, og at de får lov til at sætte deres præg på beslutningerne. Det er i klubberne, talenterne først møder op og udvikles, og det er i klubberne, at medlemmerne år efter år mærker, at badminton er deres sport.

Det tætte samarbejde, tror klubberne, varetages bedst af den nye formandskandidat Tore Vilhelmsen. Carsten Werge stiller op til nyvalg til hovedbestyrelsen som eliteansvarlig. Det er en kandidat, vi også bakker op om. Vi ser det som afgørende nødvendigt, at klubberne påny også i elitearbejdet vil blive hørt og taget med på råd. Vi ser det endvidere gavnligt for, at en ny hovedbestyrelse kan få gennemslagskraft, at Torben Pedersen bliver valgt ind til posten som eventansvarlig. Vi tror, at med en udskiftning på tre poster vil en ny formand for en hovedbestyrelse have lettere ved at præge de beslutninger, som er nødvendige for at fortsætte og udvikle den positive fremgang, som badmintonsporten oplever i disse år.

Fra Skovbakkens SU-formand, Jesper Kamp lyder det: ​“Vi ser gerne, at der kommer en ny retning fra BD’s hovedbestyrelse, hvor vi som klub bliver inddraget mere i fremtidige beslutninger. Tore Vilhelmsen indbyder til dialog og er lydhør over for os som klub. Dette er nødvendigt med de udfordringer, der kommer i fremtiden. Dialogen med klubberne er vejen frem.

Poul Mølgaard, formand i Viby Badminton Klub, opsummerer fra de fire klubber med flg. udtalelse: ​“Vi bakker alle op om Tore Vilhelmsens kandidatur til formandsposten i Badminton Danmark. Tore har gennem sit formandskab i HU demonstreret en god evne til at være i en konstruktiv dialog med klubberne. Netop evnen og viljen til en god dialog med klubberne – Badminton Danmarks omdrejningspunkt – ser vi som en meget væsentlig egenskab for den kommende formand. Vi kan desuden bakke op om Carsten Werge som ny eliteansvarlig og Torben Pedersen som eventansvarlig. Vi ser det som en god og konstruktiv fornyelse af Hovedbestyrelsen til styrkelse af samarbejdet med klubberne og en god base for Tore som formand.”

Aarhus AB, Højbjerg, Skovbakken, Viby

For:
Aarhus AB: Jan Dam Poulsen, tlf. 53 36 52 72 Højbjerg: Michael Locht, tlf. 72 28 62 39 Skovbakken: Jesper Kamp, tlf.23 64 82 38 Viby: Poul Mølgaard, tlf. 28 49 71 86

Læs også

Race To Paris 2024

Source: Statminton, X🏸 Men’s Singles🗓 16 April 2024 Christie 🇮🇩 switches position with Antonsen 🇩🇰 …