Direktøren for det hele: Li-Ning-brandet skal hele tiden nytænkes

Loading

Jakob Andersson, der er direktør og salgsanvarlig for den skandinaviske afdeling af Li-Ning, beretter her om bl.a. det meget essentielle samarbejde med klubberne. 

De fleste i badmintonverdenen kender Li-Ning grundet mærkets generelt høje kvalitet. Siden 1990 har mærket, der er grundlagt af den flere gange OL-guldmedaljetagende gymnast Li Ning, lavet sko, sportsudstyr og tøj til sportsgrene såsom badminton og løb. Særligt i Asien er mærket udbredt, og de støtter da også store asiatiske spiller som fx OL-guldvinder Fu Haifeng og to landshold i form af det kinesiske og indonesiske. I Skandinavien er det Jakob og Trine Andersson, der i 2011 startede den skandinaviske afdeling. For dem er samarbejdet med klubber særlig vigtigt, og et eksempel på et samarbejde, er det med Virum Sorgenfri:

– Når det går ud på at træne nogen, har vi en aftale med en række dygtige spillere og trænere i Danmark. De går så ud og matcher klubben ift., hvad denne har brug for. Som regel er det en klub, der ikke er på det højeste niveau. Fx var vi i Virum Sorgenfri, som er min barndomsklub. Her var Claudia Paredes (en dygtig damedoublespiller) og Anna Thea Madsen (som har været en af Europas bedste damesinglespillere) trænere for børnene og lavede en kamp, hvor børnene kunne spille mode dem og et opgør, hvor den bedste herredouble i klubben spillede mod dem i en såkaldt opvisningsdouble. Det var et rigtigt sjovt arrangement, og folk hyggede sig i den grad.

Han fortsætter:

– Til dette arrangement var jeg med, men generelt er jeg det ikke, da jeg har meget travlt med andre aspekter i forretningen og farer Danmark rundt. Fx kan jeg snakke med BadmintonBladet nu, da jeg er på vej til at hente min datter i Ikast, så generelt er jeg med til arrangementer og interview mm., hvis det lige passer ind i mit skema. Jeg er dog med til at sætte arrangementer godt i gang af og til. Andre i virksomheden håndterer så de arrangementer i dybden.

Man skal følge med tiden

Generelt er det meget vigtigt, at man hele tiden følger med tiden og tilpasser sine produkter til denne evigt foranderlige tid:

– Der er altid mange planer. Det er en svær branche, og man skal hele tiden lave nye tiltag, så man ikke taber konkurrencen. Til næste år laver vi fx nye bolde, der matcher det danske klubmarked godt. Boldene er nemlig en svær størrelse og nøglen til klubmarkedet. Folk vil således gerne have en god pris, og at de er meget holdbare, så nu har vi testet bolde i et års tid, der burde leve op til de parametre. Et andet område, vi arbejder på, og som vi isolerer fra badmintondelen, er fashion. Li-Ning har i 2018 haft modeshows ved Paris Fashion Week og New York Fashion Week, så vi er på vej frem inden for dette område. Derfor laver vi også et online univers med forskellige modeprodukter, der skal sælges.

Da det jo er en skandinavisk afdeling, har de også aktiviteter i Norge og Sverige:

– Da det jo er nemmest at have aktiviteter i det land, man nu har virksomhed i, har vi de fleste aktiviteter i Danmark. Da vi jo er relativt nystartede, kræver det andet nemlig mange ressourcer. Det er således en lille smule sværere i norden. I Norge har vi derfor en kunde, der varetager vores interesser, og i Sverige har vi en kontaktperson, der udbreder mærket der.

– Da der jo er meget at lave i Danmark, holder vi altså det andet lidt i en armslængde. Derfor tager vi os som sagt ikke af det selv direkte, men hjælper udvalgte kontakter. Generelt arbejder vi også på at få varerne direkte til vores brugere i Europa. Derfor laver vi en optimering af vores webshop for at prøve at optimere vores fremtid. Det er således på nettet, at denne er. Så kan vores kunder nemlig få den bedste pris og fleksibilitet. En ordentlig webløsning aftager bl.a. også mere af klubbernes frivillige arbejdskraft.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.