Direktøren for den skandinaviske afdeling af Li-Ning: Det var vigtigst først at få gang i samarbejdet med klubberne

Loading

Jakob Andersson, der er direktør og salgsanvarlig for den skandinaviske afdeling af Li-Ning, fortæller her, hvordan det hele startede tilbage i 2011. Desuden beretter han om det meget vigtige samarbejde med klubberne. 

I 1990 blev Li-Ning startet af den i flere omgange OL-guldvindende gymnast Li Ning. Siden hen udviklede det sig til et af verdens store sports-brands, der laver sportsudstyr, sko og tøj af høj kvalitet inden for bl.a. badminton, løb, svømning, tennis og fodbold. Li Ning støtter i dag flere store badmintonspillere, derunder OL-vinderen Hendra Setiawan. Derudover støtter de også det kinesiske og indonesiske landshold. At Li-Ning netop er et stort brand kan bl.a. ses ved, at der i Asien er over 3000 Li-Ning monoshops.

I 2011 blev den skandinaviske afdeling så etableret af Jakob & Trine Andersson, som dengang så en mulighed, der passede perfekt ind i deres planer:

– Timingen var rigtig god. Vi havde nemlig lige afsluttet et andet selvstændigt projekt, da vi blev ringet op af min svoger, som havde en gammel bekendt, der stod for salget af Li-Ning gennem den tyske afdeling. De søgte en, der havde penge og tid at investere i projektet, hvilket vi godt kunne se os selv i. Derefter var jeg et par gange i Tyskland, hvor det for 10 år siden var en kineser, der bor i Tyskland, som havde distributionen i hele Europa. Ham lavede jeg aftalen med. Grundet dette skulle mit tyske bestemt genopfriskes, da det jo var bedre at gøre det på tysk, som trods alt var bedre end mit kinesiske. Kort tid efter blev vi enige om betingelserne, hvorfor vi dernæst gik i gang med projektet.

Dermed startede eventyret altså, og de var godt klar over, at hvis det skulle blive en succes, var der særligt et marked, de skulle ind på:

– Et af de første tiltag vi lavede var at gå ind på klubmarkedet. Hvis man gerne ville ind på markedet, var klubmarkedet således en stor del af det. Derfor fik vi en aftale med Greve, som på daværende tidspunkt var forsvarende Danmarksmestre. Ideen var, at hvis de turde at lave en aftale med os, ville det være en blåstempling af os. Så kunne vi nemlig sige til de andre klubber, at der er noget om, at vi er garant for kvalitet. Vi satser nemlig primært på highend brandet(som vi kalder Li-Ning). Vi har dog også billigere ting, men vi går efter den højeste kvalitet indenfor ketcher, sko og tøj, da det er sjovest at arbejde med. Folk ved så, at hvis de køber Li-Ning, er det garant for høj kvalitet.

Klubsamarbejdet i praksis

I dag består den skandinaviske afdeling af seks personer, som arbejder sammen med flere danske klubber, ledere og badmintonprofiler. Netop klubsamarbejdet er som tidligere beskrevet vigtigt, fortæller Andersson:

– De fleste klubber går op i prisen på aftaler. Det er således deres ypperste parameter, da de ikke har så mange penge at gøre med. Servicen er dermed vigtig for dem, altså bl.a. at tøjet kommer til tiden, at der er kvalitetstryk på og at disse ting er så nemt som muligt for dem. Derudover vil vi også gerne skabe oplevelser for klubberne, hvilket kan være i form af hjælpetræner- og salgsarrangementer. Klubben kan også selv stå for slag, så denne kan tjene penge på nogle produkter.

I morgen kan du netop bl.a. læse om, hvad et sådan arrangement går ud på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.