Her er første afsnit om ansøgningen, de mange mails, forberedelserne osv osv.
Afsnit 2 kommer senere!
Siv Jønssons ord:
“Hvordan kommer man egentlig til OL som frivillig??
Kan jeg stadig nĂĄ at melde mig?
Så sent som i sidste uge, var der en, der stillede det spørgsmål i en af facebook-grupperne for frivillige…
I 2019 spøgte idéen hos mig om at tage til Japan og være frivillig ved OL i Tokyo i 2020. Jeg fik aldrig ført det ud i livet – og heldigvis for det – for det blev vist lidt en fuser – først udskudt et år og senere med massere af restriktioner….
I 2022 begyndte de så at skrive om frivillige til Paris – og i marts 2023 var frist for ansøgning.
Jeg husker ikke spørgsmĂĄlene præcist i den online ansøgning jeg skulle udfylde – men det var noget med i hvilket tidsrum man var til rĂĄdighed, hvor mange dage man var til rĂĄdighed – og det kan jo godt være lidt svært at sige 1½ ĂĄr frem i tid. Hvilke sprogkundskaber man havde og ikke mindst hvad man havde af tidligere erfaring som frivillig. Et slags frivillig CV skulle oploades.
For mit eget vedkommende tænker jeg, at de mange år som frivillig i Badminton Danmark og i mange andre badminton sammenhænge har vægtet godt.
I slutningen af september 2023 lå der svar fra OL-organisationen, om at jeg var blevet valgt til at være en af de frivillige som skulle være med til at afvikle badminton. I alt bruges 45.000 frivillige til at afvikle OL – og de er udvalgt af mere end 300.000 ansøgere. Nogle er blot med i kort tid – andre bruger 5 uger af deres sommerferie i Paris på OL – og nogle gør det så en gang til når der afvikles Para-OL umiddelbart efter.
Frivillige bruges til mange ting – f.eks. at udlevere tøj til andre frivillige – eller guide atleter m.m. i lufthavnen… og så er der frivillige tilknyttet alle de enkelte sportsaktiviteter. Der er 150 frivillige tilknyttet badminton. Det er frivillige som er back-stage. Vi har intet med publikum at gøre, og renholdelse og sikkerhed er heller ikke en del af vores team.
Først kom selve udtagelsen. Hos mig hed den:
Call room team member (???)
Jeg har været til mange mesterskaber og turneringer – men aldrig har vi talt om et call room. Men ud fra den nærmere beskrivelse kunne jeg regne ud, at jeg er en af dem, der skal sikre kontakt med spillerne i opvarmningshallen. Være sikker pĂĄ at de er klar, kontrollere deres tøj og øvrige ting de skal have med pĂĄ banen og sikre at de opfylder de krav der er stillet i IOC’s regler. Derefter skal vi følge spillere, dommere og linjedommere til det endelige call-room og give besked til dommerbordet om at alle er klar til at gĂĄ pĂĄ banen. Jeg plejer jo at sidde i den anden ende – ved dommerbordet og modtage beskeden – sĂĄ det bliver sjovt denne gang at have lidt mere kontakt med spillere og entourage – og ikke kun sidde bag PC og mikrofon.
I løbet af vinteren og foråret er der så kommet flere og flere informationer om hvordan og hvornår.
Der kom en liste med vagter, som skulle accepteres…. På et tidspunkt kom en mail – hvor man med en del humor fejrede, at vi nu havde fået mail nummer 10.000. Så mange har jeg selvfølgelig ikke fået – men der er kommet mange – og kunsten har været ikke at overse dem, hvor der faktisk var vigtige informationer.
Da vi nærmede os, kom der e-learnings, som skulle gennemføres – og webinarer. Det første, hvor de forklarede generelt om arenaen – og om organisationen bag de events, der afholdes i Porte de la Chapelle Arena. Efter badminton skal der afvikles rytmisk gymnastik i hallen.
Og til sidst et webinar specifikt om badminton-eventet. Dette dog kun på fransk – så det var med at holde tungen lige i munden for at følge med.
Og så til sidst er der kommet en skriftlig guide, som forklarer hvordan det præcist skal foregå… 8 min og 45 sek før kampstart skal du… det fortæller jeg mere om når jeg har været til træning i morgen. Så er jeg nok klogere.. for hvor tit ved man lige, at der er 8 min og 45 sekunder til kampstart ???
Undervejs i hele denne proces har jeg også skulle tage stilling til det logistiske. Som frivillig skal jeg selv betale min rejse herned og mit ophold hernede. Flybilletten bestilte jeg i oktober 2023 til en billig pris. Overnatningen brugte jeg laaang tid på at finde. Der er franskmænd, der har opdaget, at der er OL i byen – og priserne kan sættes derefter. Jeg havde et par prioriteter, som helst skulle opfyldes. For det første skulle det være i rimelig gåafstand fra hallen. Hvis metroen bliver for fuld – eller går i stå – skal jeg kunne gå derud. Og der skal være et køkken – eller i hvert fald et køleskab. Jeg har 30 min gang til hallen og jeg har et lille køkken i stuen i min lille lejlighed – som ligger lige til højre for Montmatre. Det er en perfekt base for 15 dage her – og selvom kvarteret måske ikke ville være mit førstevalg – så er naboen en politistation – og jeg har besluttet at det nok skal gå – også selvom jeg nogle aftner har vagt til 23:30 i hallen.
Hvad fĂĄr du for det ? Har mange spurgt. Som udgangspunkt ikke noget – og jeg skal selv afholde alle omkostninger – sĂĄ jeg fĂĄr oplevelsen, fællesskab med badmintonentusiaster fra hele verden (selvom der vist er mange der er franske denne gang – men mon ikke der er nogle gengangere fra VM i Basel i 2019) – og sĂĄ fĂĄr jeg et mĂĄltid mad, nĂĄr jeg er pĂĄ vagt – og et metro kort til at køre frit i hele byen i hele OL perioden. Og sĂĄ har jeg i dag hentet mit frivillig kit – med tøj m.m. Desværre har min lejlighed uhyggelig dĂĄrlig forbindelse – sĂĄ de billeder mĂĄ vente – til jeg har bedre internet…
Jeg har glædet mig længe til dette OL – og i morgen har vi første møde i hallen…”
Tak til dine ord, Siv!🙏🏻❤️🏆
Badmintonbladet ❤️🙏🏻🇩🇰 Per Damkjær Juhl