At være frivillig er for de frivillige noget helt naturligt. Derfor er vi det. Med hjertet!

Loading

At være frivillig er for de frivillige noget helt naturligt. Derfor er vi det. Med hjertet. Mere eller mindre selvfølgelig.

Men altid med hjertet, og fordi det giver mening. Her og nu – og i livet generelt.



AT VÆRE FRIVILLIG…
…..i en mindre klub betyder, at der alt andet lige er et mindre udvalg af personer at tage af, når der skal findes frivillige. Dog ikke til at hjælpe med en lejr, bage kage, være chauffør, udfærdige en seddel, hjælpe ved Vilde Vulkaner Festival, for de opgaver er konkrete, yderst tidsbegrænsede og engangsopgaver/-oplevelser, men til de lidt mere uspecifikke, processuelle og langvarige opgaver og emner.

De færre inkarnerede frivillige betyder, at mange af de opgaver, der “kører i baggrunden” ligger på skuldrene af færre personer.

I vores lille 6 personers bestyrelse har vi hver vores ansvarsområde, og selvfølgelig et helt normalt liv og alt det der ved siden af…..

FORMAND – førsteholdet (holdsætning, chauffør, og alt det praktiske ved holdkampe), sponsoransvarlig, reservetræner, far til 4 (3 stk på 1. holdet) og fuldtidsjob i det sydlige cph.

KASSERER – styr på økonomien, spiller med på træningen, fuldtidsjob, byrådsmedlem (altid godt at have et byrådsmedlem i en foreningsbestyrelse 🙏🏻😉)

SENIORANSVARLIG – styr på halreservation, med i trænergruppen, spiller med på træningen og er på hold, familiefar, lektor i og underviser på fysioterapi uddannelsen i Næstved. Vores lokale behandler og rådgiver ved skader!

UNGDOMSANSVARLIG – trænerjob 2-3 gange ugentligt i ungdommen (herunder 3 timer hver tirsdag formiddag med børnene fra kommunens børnehaver), mor til 2 aktive holdspillere, lejlighedsvis reserve på hold, chauffør, overblik over medlemmer i ungdom, fuldtidsjob i børnehave.

MOTIONSANSVARLIG – ansvar for klubbens største succes, “tirsdagsholdet” også kalder Flexi Fjer med 30-35 spillere, laver runder tirsdag aften, sørger for kontingentopkrævning, holdleder for 2. holdet, spiller selv, nybagt husejer (i gang med ombygning etc😉), fuldtidsjob som leder af en Netto butik.

MENIGT MEDLEM (undertegnede) – opgaver ▶️ se herunder….⤵️. Far til 3, fuldtidsarbejde, driver Badmintonbladet.dk.

____________________________________________________________

Som alle andre steder altså en bestyrelse, der er aktiv i klubben OG udenfor, i privatlivet. Alle har nok at se til, kunne jeg også sige.

OG HVAD ER DET SÅ, JEG VIL SIGE?

Jo, at antallet af medlemmer, der aktivt har valgt at bidrage i en formel post for at holde liv i en klub, er eller kan være få i en lille klub.

MEN…..Alle i en klub bidrager eller bør efter min overbevisning bidrage til at holde liv i en klub, en forening. Alle bidrag er vigtige, også “bare” at sætte net op, samle brugte bolde sammen, slukke lyset, træde til som reserve når der skal laves runder. Alle bidrag kan bruges! Og som sagt, alle bør bidrage med småt og stort.

En forening er en levende organisme, hvor enhver celle er vigtig.

En forening er ikke statisk. Var den statisk, ville den langsomt uddø.

En forening, en organisme, skal konstant holdes i live, for at være interessant (måske endnu mere vigtig i nutiden end tidligere), relevant, og skal følge med, udvikle og tilpasse sig samfundet – og gøre opmærksom på sin eksistens!

En forening er konstant i interaktion med samfundet, herunder ikke mindst formelle strukturer og samarbejdspartnere – kommune, råd, sponsorer, diverse forbund.

I min klub er det blevet min funktion at deltage i møder etc. Jeg har mest tid – og gider 😉

Af og til må jeg dog melde fra, selvom mødet kan være vigtigt og indbyderne gerne så klubbens deltagelse. Det er en svær prioritering. Men der ER også andet i hverdagen, i livet end møder, samtaler, opgaver, fx bare at spille selv 😉 …..og være sammen med familie og venner (der ikke alle er inde i badminton!) og deltage i samfundslivet.

Af og til tror jeg, at møde-indbydere undres over fraværet af en forening. “Mødet er jo vigtigt!” Men en klub er drevet af frivillige og kan ikke deltage i alt!



HVOR OMFATTENDE ER…..
…..det så med de møder, holdkampe, samtaler etc?

Her er nogle af mine aftaler etc i perioden januar-maj 2024.

✅ – har eller vil deltage
⛔️ – fravalgt

17.01.24. Aften. Deltagelse i foreningsmøde, indbudt af kommunen, vedr haller. DGI Panteren, Vordingborg. ✅

22.01.23. Aften. Bestyrelsesmøde Vordingborg Badminton Klub. ✅

26.01.24. Formiddag. Møde med Steen Fladberg. Vordingborg. ✅

27.01.24. Hvidovre. Veteran turnering. +55E herredouble. Guld. ✅

03.92.24. Holdkamp. Danmarksserien. Vanløse.✅

08.02.24. DM. Sønderborg.✅

19.02.24. Aften. Vordingborg Idrætsråd. Foreningsmøde. Vordingborghallen.✅

21.02.24. Eftermiddag. Møde med DGI Storstrømmens nye direktør og souschef. Bosei, DGI Storstrømmen. ✅

28.02.24. Eftermiddag. Møde med Badminton Danmarks direktør. Brøndby. ✅

28.02.24. Holdkamp. LF serien. Sakskøbing.✅

28.02.24. Aften. Vordingborg Idrætsråd. Drop in møde vedr kommunens igangværende bygnings- og kvalitetsanalyse. Vordingborg. ⛔️

06.03.24. Holdkamp. LF serien. Stege.✅

11.03.24. Aften.Generalforsamling. Vordingborg Badminton Klub. Vordingborghallen. ✅

13.03.24. Aften. DGI Storstrømmen og Vordingborg Kommune. Dialogmøde. Bosei, DGI Storstrømmen. ⛔️(Eva tager mødet!😉)

23.03.24. Holdkamp. Klubfest. Vordingborghallen. ✅

25.03.24. Aften. Vordingborg Idrætsråd. Generalforsamling. Vordingborg. ⛔️

03.04.24. Formiddag. Møde med Victor/FZ Forza, min samarbejdspartner. Ny aftale. Neder Vindinge. ✅

25.04.24. Aften. DGI Storstrømmens årsmøde. Bosei, DGI Storstrømmen. ⛔️

04-05.05.24. 24 timers ungdomslejr. Svendborg. ✅

16.05.24. Aften. Prisuddeling. Vordingborg Kommune. Stege, Møn. ✅

Løbende opgaver:

Finde og organisere 50-70 frivillige til VBKs opgaver ved Vilde Vulkaner Festival 3.-5. juli 2024.
Tage imod nye ungdomsmedlemmer og indkræve kontingenter.
Overvære ungdomstræningerne, kontakt til ungdomstrænere.
Lave aftale med ZBC om 3 x træning for arbejdsledige.
Lave elevatortaler med Steen Fladberg.
Udfærdige regnskab til Badminton Danmark vedr tildeling af midler fra breddepulje til afsluttet skolebadminton-forløb.
Samtaler og i kontakt med hallens tekniske service (når fx lysstofrørene trænger til at blive skiftet eller bruserne er iskolde), journalister, Idrætsråd, Vordingborg Kommune, DGI, VBKs bestyrelse, venner etc om fremtiden for Vordingborghallen og badminton generelt.
Opdateringer på klubbens SoMe og interne grupper, og mails til forældregruppen.
Holdsætning.
De første tanker om rejsen til Tokyo i 2025.
Og ikke mindst – min egen træning.
Badmintonbladet.dk….
Osv
Osv
Osv




VENLIGST INGEN YNK!⛔️

Dette er ikke ment som en klagesang. Jeg bidrager nemlig gerne. Det giver så meget mening i MIT liv.

Det er mere ment som en påmindelse om, at selv en lille, aktiv og levende forening har mange opgaver og at enhver frivillig og ethvert bidrag til nok så lille en opgave er påskønnet!

Badmintonbladet
……og VBK (bestyrelses)medlem
Per Damkjær Juhl

Læs også

HOLDKAMP WEEKEND! • DBF (nu Badminton Danmark) vedtog på repræsentskabsmødet den 26. juni 1949 at oprette holdturneringen

Klubben Holdet Fællesskabet Frivilligheden Glæden ¯\_(ツ)_/¯ KLUBBEN En klub er ikke kun et træningstilbud. En …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.