Vingstedlejren har eksisteret siden 1963 og var i flere år oppe på over 200 børn, som trænede badminton i Vingstedcentret ved Vejle i to uger i juli. Men de senere år faldt antallet af deltagere markant, og sidste år måtte Vingstedlejren aflyse den ene trænings-uge.
– Vores mål er at komme op på omkring 200 børn igen, derfor satte vi sidste år gang i en kampagne for at promovere lejren, siger Andreas Fritzen, som er instruktør på Vingstedlejren og forsker ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.
Vingstedlejren oprettede en Facebook-side og fandt billeder af 4-500 deltagere gennem lejrens lange historie. Mange tidligere trænere og deltagere likede siden, så budskabet blev spredt.
Lejrens store aktivitet på de sociale medier har været stærkt medvirkende til, at antallet af deltagere i år er fordoblet til 125 børn og unge i alderen 8 til 18 år, mener Andreas Fritzen.
– Vi udnævnte også 10 ambassadører, som har fortalt om lejren i klubberne. Ambassadørerne har selv tidligere været på Vingsted og er ofte spillere med høj anciennitet, som de mindre børn ser op til i klubberne, forklarer Andreas Fritzen.
Instruktører fra Vingstedlejren har også besøgt flere klubber for at vise noget af den træning, der foregår på lejren.
– Vi vil gerne fremhæve lejrens store fokus på badmintontræning af høj kvalitet – mange haltimer, trænere på højt niveau og individuel udvikling. Forældrene lægger jo vægt på, at deres børn udvikler sig i deres sport, når de sidder om vinteren og skal vælge mellem en masse forskellige sommerlejre til deres børn. Derudover er lejren kendt for at have en unik social atmosfære og udfordre deltagerne i mange alsidige konkurrencer og aktiviteter, siger Andreas Fritzen.
På lejren arbejder instruktørerne med at hjælpe børnene med at sætte mål for deres sport.
– Børnene skal prøve at få en erkendelse af, hvad de er gode til, og hvad de kan forbedre. En lille hurtig og teknisk dygtig spiller skal lære, hvordan hun spiller mod en stor og hårdtskydende spiller. Og en dreng med en svag side på banen skal lære at styrke netop den side, siger Andreas Fritzen.
Børnene har teoritimer, hvor de analyserer styrker og svagheder på tv-klip af kampe og går derefter i hallen og spiller kampe ud fra deres egen personlige målsætning.
– Vi prøver at udvikle selvtænkende spillere, som undervejs i deres kampe kan analysere, hvilke dueller de vinder, og hvilke de taber, og hvorfor det sker.
Børnene lærer også at læse et turneringsprogram, og hvad der er godt at spise til morgenmad på en turneringsdag og imellem kampene. Vingstedlejren har også fokus på intervaltræning, fordi de fleste badmintondueller kun varer få sekunder, og derfor er det vigtigt at kunne yde en meget høj indsats i kort tid.
– I mange klubber løber børnene seks kilometer og så er det hjem i bad, men det er faktisk slet ikke det, som en badmintonspiller har mest brug for, siger Andreas Fritzen.
Vingstedlejren har også som mål at udvikle deltagernes personlighed.
– Nogle børn finder ud af, at de godt kan sove en uge uden mor og far, og det er stort for en 9-årig. Andre lærer at binde deres snørebånd. Nogle af de største sejre for mig er, når jeg ser en indelukket dreng, som er meget tæt knyttet til sine forældre, åbne sig og blive en større og større dreng for hver dag, der går, siger Andreas Fritzen.
Det tætte sammenhold på lejrene er også medvirkende til, at lejren har stor succes med at fastholde deltagere. 80 procent af de unge på lejrens 2. uge i år er gengangere fra sidste år, og alle instruktørerne har deltaget som børn. Én af instruktørerne har tilbragt de sidste 20 somre på Vingstedlejren, først ti år som spiller siden ti år som instruktør. Lejren har netop også den målsætning, at flere af lejrens unge spillere skal tage en træneruddannelse.
Af Ulla Abildtrup, frivillig ved Vingstedlejren
Fanneme godt arbejde af Nikolaj Albrectsen Sune Levy Thomsen Andreas Mæchel Fritzen Anders Kristiansen og alle de andre jeg med min hukommelse har glemt….
Respekt for det enorme arbejde der er lagt i den lejr!
Viktor Ditlev Jensen du pÃ¥ billedet ðð
FLOT !